سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهادت حضرت زهرا علیه السّلام بر بقیة الله الاعظم و شیعیانش تسلیت


شهادت حضرت زهرا علیه السّلام بر بقیة الله الاعظم و شیعیانش تسلیت باد

مادری برای همه خوبان

یا فاطمه زهرا<\/h1>

ستایشگران فاطمه

اشاره:

حضرت صدیقه طاهره، دخت پیامبر اکرم  صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ستایشگران بی شمار دارد و از فضایل، مناقب و مقامات عالیه او ستایش های فراوانی شده است. دوست و دشمن، به کمال و عظمت او اعترافات کرده و جلالت شأن وی را ستوده‌اند. در این مجموعه قصد آن داریم تا ستایشها و ستایشگران بانوی آب و آیینه را به منظر چشم شما آوریم.

امام حسن در ستایش فاطمه علیهما السلام

دومین امام معصوم و صاحب مقام والای خلافت اللهی، حضرت امام حسن مجتبی، اولین و بزرگترین فرزند حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها است. آن بزرگوار به داشتن چنین مادر گرانقدری مباهات می‌کرد، یاد وی را بر زبان می‌داشت و اوصاف الهام بخش او را به عنوان سرمشق برای دیگران ذکر می‌فرمود. چنان که گاهی مظلومیت بی نظیر و غیرقابل توصیف مادر گرانقدر خود را وصف می‌نمود و چون خود ناظر آن صحنه‌های دردناک بود قهراً با سوز و گداز از آن یاد می‌فرمود. به هر حال ما برای هر یک از این دو نوع، نمونه‌ای را ارایه می‌کنیم:

همیشه در قلب منی

قال الحسین علیه السلام: مَا کان فِی الدنیا اَعبَدُ مِن فَاطِمة عَلیها السلام کانَت تَقومُ حَتی تَتَورّمَ قَدماها(1)

در دنیا عابدتر از فاطمه علیها السلام نبود؛ او همواره به عبادت می‌ایستاد تا جایی که قدمهایش ورم می‌کرد.

شیخ صدوق رضوان الله علیه از امام مجتبی علیه السلام نقل می‌کند که فرمود:

رأیتُ اُمّی فاطمة عَلیها السلام قامَت فِی مِحرابها لَیلَةً جمعتها. فلم تزل راکعةً ساجدة حتی اتّضح عمود الصبح و سمعتها تدعو للمؤمنین و المؤمنات تسمّیهم و تکثر الدعاء لهم و لا تدعو لنفسها بشیء فقلت لها: یا امّاه! لم لا تدعونّ لنفسک کما تدعونّ لغیرک؟ فقالت: یا بنیّ البحار ثم الدار(2)

مادرم فاطمه سلام الله علیها را دیدم که در شب جمعه در محراب عبادت خویش به پا خاسته و نیایش می‌کرد. او همواره و بدون انقطاع، رکوع و سجود می‌کرد تا سپیده‌ی صبح آشکار گردید و من خود می‌شنیدم که برای اهل ایمان از مرد و زن دعا می‌کرد و هر کدام را اسم می‌برد و برای آنان بسیار دعا می‌نمود اما برای خودش دعا نمی‌کرد و چیزی از خداوند درخواست نمی‌نمود. من به حضور مادر عرضه داشتم: «ای مادر! چرا برای خویشتن دعا نمی‌کنی همان گونه که برای دیگران دعا می‌کنی؟» در پاسخ فرمود: «ای فرزند عزیزم! نخست باید همسایه را دید آن گاه خانه را.»

یعنی همسایه برخانه و اهل خانه مقدم است. اکنون سزاوار است که در این نقل جالب از فرزند برومند زهرا علیها السلام در مورد او تامل و اندیشه کرد. به راستی که این کودک چند ساله‌ی فاطمه‌ سلام الله علیها چه نقل زیبا و روح بخشی دارد و چه خاطره‌ی جالب و پرباری را از مادر خود برای امت اسلامی و علاقه مندان اهل بیت و امامت بیان می‌کند.

امام حسن علیه السلام منظره‌ی بیداری و شب زنده داری فاطمه را بازگو می‌کند که این امر خود، حاکی از عزم راسخ اراده‌ی جازم در راه بندگی و عبودیت است و آن گاه از نمازهای مداوم و پی در پی ایشان سخت می‌گوید و رکوع و سجود مستمر او را یادآوری می‌کند.

در دنیا عابدتر از فاطمه علیها السلام نبود؛ او همواره به عبادت می‌ایستاد تا جایی که قدمهایش ورم می‌کرد.

همچنین از دعای مادر سخن می‌گوید آن هم دعا برای دیگران، برای اهل ایمان، نه برای یک گروه خاص به طور مثال برای خصوص زنان یا در محدوده‌ی مردان، بلکه دعا برای مردان و زنان با ایمان.

و شگفت انگیز است دعا نکردن برای خود و خویشتن را به فراموشی سپردن، که این موضوع برای امام حسن علیه السلام سؤال برانگیز شده و ایشان را بر آن داشته تا علت دعا نکردن مادر برای خود را از او بپرسد و مادر در جواب فرزند آن سخن پر محتوا را تا ابد یادگار بگذارد که نخست باید به یاد دیگران بود، خود را فراموش کردن در این مواقع شاید ولی دیگران را از یاد بردن نشاید.

در فراق مام

امام مجتبی مظلومیت فوق العاده‌ی مادر را به چشم خود دیده و ظلمها و آزارها و وحشی گریهای اکابر مجرمین و سران اشرار و مفسدین نسبت به بانوی دو جهان را کاملاً نظاره گر بوده و در حساس ترین مجالس، آنها را بازگو کرده و مجرم و یا مجرمین را برای ابد شرمسار ساخته است.

گروهی نزد معاویه بودند. عمروعاص به معاویه گفت: «خوب است کسی را به دنبال حسن بن علی بفرستی تا به اینجا بیاید و او را مورد اعتراض و اهانت قرار دهیم؛ زیرا او سنت پدر را احیا کرده و مردم اوامرش را اطاعت کرده و سخنانش را تصدیق اش می‌نمایند و این موجب می‌شود که به مقام و جایگاهی عظیم برسد.

کسی را فرستادند و از حضرت خواستند که در مجلس حاضر شود. حضرت فرمود: «چه کسانی یا معاویه هستند؟» فرستاده، اسامی آنان را ذکر کرد.

امام مجتبی علیه السلام فرمود: ما لهم خرّ علیهم السقف من فوقهم و اتاهم العذاب من حیث لا یشعرون

چه خبر و مطلبی برای آنان است؟ خدا کند که سقف بر سرشان فرو ریزد و عذاب الهی از رجایی که خود ندانند بر آنان نازل گردد.

مغیره از جمله، کسانی بود که در آن مجلس به امام جسارت کرد و خطاب به ایشان گفت: «پدرت در خون عثمان شرکت داشت و معاویه، ولیّ مقتول است و حق آن است که تو و برادرت را به قتل برساند.»

حضرت در جواب او فرمود: و امّا انت یا مغیرة بن شعبه فانّک لله عدوّ و لکتابه نابذ و لنبیّه مکذّب

و اما تو ای مغیره بن شعبه! پس تو دشمن خدا و کسی هستی که کتاب خدا را به دور افکندی و پیامبر او را تکذیب کردی. و همچنان ادامه داد تا اینجا که:

وانت الذی ضربتَ فاطمة بنت رسول الله صلّی الله علیه و آله حتّی ادمیتها القت ما فی بطنها استذلالاً منک لرسول الله صلّی الله علیه و آله و مخالفة منک لامره و انتهاکاً لحرمتة و قد قال لها رسول الله صلّی الله عیه وآله یا فاطمة انت سیّدة نساء اله الجنّة(3) تو همانی که به [پهلوی] فاطمه، دختر رسول خا صلّی الله علیه وآله ضربه زدی آن گونه که او را خون آلود کردی و باعث سقط جنین نورس او شدی هدف از این عمل جنایت بار، خوار و ذلیل گرداندن رسول خدا و مخالفت و نافرمانی امر آن بزرگوار و هتک حرمت او بود. آری! فاطمه را بدین نحو ضربه زدی حال آن که پیامبر به او فرموده بود: «ای فاطمه! تو سیده، رأس و سَرور زنان اهل بهشت می‌باشی.»

فرزند عزیزم! نخست باید همسایه را دید آن گاه خانه را

نکته‌ی جالب توجه در این ماجرا این است که بعد از شهادت حضرت صدیقه‌ی کبری، فاطمه‌ی زهرا برای هیچ یک از امامان معصوم چنین عرصه‌ای پیش نیامد تا از ظلم و جنایتی که بر آن بانوی دو جهان به دست این جنایتکاران سنگدل واقع شد، آشکارا پرده بردارند و از ضربه زدن به فاطمه آن هم تا این حد که جنین بی گناه و نارسش را سقط کند، به صراحت سخن بگویند و این راز جگر خراش را – که کسی قادر به بیان آن نبود – را فاش کنند.

آیت الله کریمی جهرمی

مجموعه جدید سخنرانیهای جذاب و شنیدنی استاد مهدی توکلی   سری دوم

فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها (5)      حجم :4.40 مگا بایت

فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها (6)     حجم :3.86 مگا بایت

فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها (7)     حجم :3.19 مگا بایت

شرح خطبه فدکیه     حجم :5.03 مگا بایت

*راهنمای دانلود

برای بازکردن فایلها از حالت فشرده در صورتیکه نرم افزار WinRar را در اختیار ندارید می توانید از اینجا دانلود نمایید.

فایلهای صوتی با فرمت 3gp می باشند که مخصوص استفاده بر روی گوشیهای تلفن همراه می باشد.لذا علاقمندان می توانند علاوه بر  همراه داشتن سخنرانیها بر روی گوشی تلفن همراه خود با توجه به حجم کم این فایلها آنرا برای دیگر دوستان ارسال نمایند تا در جهت  ترویج فرهنگ و معارف شیوای اسلام نقش داشته باشند.

همچنین در صورت نصب برنامه 3gp pluggin برروی کامپیوتر خود می توانید این فایلها را از طریق مدیا پلیر گوش دهید. جهت دانلود 3gp pluggin اینجا را کلیک نمایید.
*********

تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) و غفران الهى<\/h1>

یا زهرا علیهاالسلام

تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) آثار و نتایج بسیاری در پی دارد؛ از جمله این که باعث مغفرت الهی می‎شود؛ آثار گناهان و ظلمت‎های حاصل شده توسط گناهان را از بین می‎برد. حجاب‎هایی که توسط گناهان ایجاد شده را از بین می‎برد .

این تسبیحات که توسط رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) آموزش داده شده است فوائد بسیاری دارد و همین که باعث غفران الهی می‎شود؛ اثری بس عظیم است که کمتر کسی به آن توجه دارد. کسی که غفران الهی شامل حالش شود یعنی در آغوش و پناه خداوند قرار گرفته است. و قبلا هم در مورد تفاوت عفو و غفران الهی سخن گفته‎ ایم.

اگر غفران الهی نباشد هیچ پیشرفت معنوی صورت نمی‎گیرد و توقف ایجاد می‎شود، پس غفران ربوبی برای صعود و حرکت الزامی است.

امام صادق(علیه‏السلام) مى‏فرماید: «من سبح تسبیح فاطمة الزهراء(علیهاالسلام) قبل ان یثنى رجلیه من صلاة الفریضه، غفر الله له»(7)؛ هر کس تسبیح حضرت فاطمه‏ زهرا(علیهاالسلام) را پس از نماز واجب، قبل از این که از حالت نماز خارج شود، بجا آورد؛ خداى متعال او را مشمول مغفرت خود قرار می‎دهد.

تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) به ظاهر کوتاه و مختصر است اما ظاهر آن همانند کف روی آب دریاست که عمق و معرفت بسیاری دارد و در آن دریایی از حقایق و اسرار توحیدی نهفته است و باعث حل شدن مشکل‎ها می‎شود .

الهی توفیق توجه به تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) را به ما عطا فرما .